A Magyar Vállalatvezetők Üzleti Közössége (MVÜK) szervezésében ismét megrendezésre került az Ipari Klub egyik kiemelt eseménye, mely az autóipar aktuális helyzetét, jövőjét, valamint a szektor előtt álló kihívásokat és lehetőségeket tárgyalta. Az eseményt Tóth Gábor, az MVÜK Zrt. üzletfejlesztési vezetője és az Ipari Klub alapítója koordinálta, szakmai diskurzusra invitálva a hazai autóipar meghatározó szereplőit.
A panelbeszélgetés moderátora, Mészáros András (gyárigazgató, Continental Automotive Kft.), valamint a szakmai meghívottak, Kilián Csaba (ügyvezető főtitkár, Magyar Gépjárműipari Egyesület, MAGE) és Nyírő József (elnök, Magyar Járműipari Országos Szövetség, MAJOSZ), a beszélgetés során többek között a digitalizáció, a termelési hatékonyság, a versenyképesség és a kínai autóipar előretörésének témáit járták körül.
Az időfaktor szerepe az európai autóiparban
Mészáros András megfogalmazása szerint az európai autógyártás egyik legnagyobb hátránya, hogy a gyártási és fejlesztési folyamatok sokszor indokolatlanul hosszadalmasak. „El kell hinnünk, hogy fele annyi idő alatt is meg lehet csinálni, amit ma csinálunk. Ha nem tudunk gyorsítani a folyamatokon, akkor hiába van olcsó energia, vagy kedvező alapanyagárak, Európa nem fog tudni labdába rúgni a globális versenyben.” – mondta, hangsúlyozva, hogy a hatékonyság növelése alapvető fontosságú a kontinens autóiparának versenyképessége szempontjából.
Szabályozások és alkalmazkodás – CO2 és az európai autóipar
Kilián Csaba az európai szén-dioxid-kibocsátási szabályozások gyors bevezetésének hatásait emelte ki. Véleménye szerint az autógyártók figyelmeztetései, miszerint a szabályok túl gyorsak és nehezen megvalósíthatók, beigazolódtak. „Ma azt látjuk, hogy a piac alapvetően működik, de a politika szabályozásai óriási nyomást helyeztek az iparágra” – fogalmazott. Ez a feszültség különösen érezhető, miközben a globális verseny évről évre fokozódik.
A kínai és koreai ipar lépéselőnye – tanulságok Európának
Nyírő József Kína és Korea autóipari előretörésének hátterét elemezte. Rávilágított, hogy ezekben az országokban olyan technológiai óriások, mint a Huawei vagy a Samsung, kulcsfontosságú szerepet játszanak a gazdaság fejlődésében. „Az autó manapság már szinte egy guruló mobiltelefon” – jegyezte meg, utalva arra, hogy a kínai és koreai autóipar az elektronikai iparágak lendületét kihasználva lépett előre. Emellett az európai gyártóktól átvett know-how és a közös vállalatok által létrehozott tudásbázis tovább erősítette helyzetüket.
Versenyképesség a KKV-k szemszögéből
A közönség is aktívan hozzászólt a beszélgetéshez, többek között a hazai KKV-k helyzetére fókuszálva. A résztvevők szerint a magyar beszállítók gyakran hátrányból indulnak, mivel nincs meg az a technológiai és szakmai háttér, ami elengedhetetlen a globális piacon való sikeres szerepléshez. „Sok magyar szerszámgyártó cég van, akikben jobban bízunk, de mégis a kínai beszállítók nyernek, a kedvezőbb árak miatt a tendereken.” – jegyezte meg az egyik résztvevő, hozzátéve, hogy a helyi cégek minőségi előnyeit sokszor háttérbe szorítja a költséghatékonyság.
Jövőbeli kilátások
A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy az autóipar komoly átalakulás előtt áll. A digitalizáció és az automatizálás folytatódó fejlődése, valamint a fenntarthatósági szabályozásoknak való megfelelés elengedhetetlenek lesznek a versenyképesség fenntartásához. Az európai gyártóknak alkalmazkodniuk kell a gyorsan változó globális piacokhoz, különösen az ázsiai versenytársakkal szemben. A következő években a technológiai innovációk, mint az elektromos járművek és a kapcsolódó infrastruktúrák fejlődése, új lehetőségeket kínálnak, ugyanakkor új kihívásokat is hoznak. A magyar KKV-k számára kulcsfontosságú, hogy képesek legyenek versenyképes termékeket és szolgáltatásokat kínálni, valamint hogy megfelelő eszközökkel és tudással felvértezve törjenek be a globális piacra. A tudásmegosztás és a nemzetközi együttműködés továbbra is kulcsszerepet játszanak majd a fejlődésben, miközben a helyi gyártók számára az innovatív megoldások keresése és a gyors alkalmazkodás lehet a siker kulcsa.

A rendezvényen a résztvevők az alábbi témákról tudhattak meg többet:
- Digitalizáció és automatizálás: Az autóipar jövője szoros kapcsolatban áll a digitalizációval és az automatizálás fejlődésével, ami segíthet a gyártási folyamatok gyorsításában és a költségek csökkentésében.
- Versenyképesség és gyártási hatékonyság: Az európai autóipari gyártók számára kulcsfontosságú, hogy gyorsan adaptálják a gyártási folyamatokat és fejlesszék a versenyképességüket, különösen a globális piacokon.
- A kínai és koreai autóipar szerepe: A kínai és koreai autógyártók, és technológiai óriások, például a Hyundai, Kia, Huawei és Samsung erőteljes fejlődése és piaci dominanciája, valamint az európai autóipar számára jelentkező kihívások.
- CO2 kibocsátási szabályozások: Az Európai Unió szigorúbb CO2-kibocsátási szabályozásainak hatása az autóipar működésére, valamint a gyártók reagálása a politikai és gazdasági nyomásra.
- A magyar KKV szektor helyzete: A magyar kis- és középvállalkozások (KKV-k) versenyképességi problémái és azok, amelyek megnehezítik az európai autóipar számára történő beszállítást.
- Verseny a szerszámgyártásban: A szerszámgyártás területén kína alacsonyabb áron kínálja termékeit, azonban a helyi gyártók közelben történő elérhetősége és megbízhatósága előnyben részesíthető lenne.
- Globális tudásmegosztás és technológiai fejlesztés: A kínai és koreai autóipari cégekkel való együttműködés, közös vállalatok létrehozása és a tudásmegosztás, amely segít az iparág fejlődésében, míg Európában a megfelelő technológiai know-how hiányosságai hátrányos helyzetet eredményezhetnek.
Az eredeti cikk az MVÜK Ipari Klub együttműködő partnere, CNC Media felületén jelent meg.
További történetekért, az MVÜK tagságával kapcsolatos friss és aktuális hírekért kövess minket Facebook és LinkedIn oldalainkon! Eseményeinket itt találod!
