Bye Bye Plastic Bags, mélyszegénység, és funkcionális analfabéták

Bye Bye Plastic Bags, mélyszegénység, és funkcionális analfabéták

698 535 Mészáros György

Gyermekek sorsának jobbításáról szóljon, vagy ők kezdeményezzék – ez a két legfőbb tényező, amit Bombera Krisztina, a CauseArt Platform társalapítója, televíziós szerkesztő-műsorvezető-tudósító, 8. Női Klubunk vendége megfontol, amikor társadalmi vállalkozásával, a CauseArt Platformmal egy-egy újabb kezdeményezés támogatásába fog. Számtalan magyar projektet, szervezetet támogatott már, az utazásai során látott, itthon is jól hasznosítható ötleteket pedig hazahozta, keresett hozzá együttműködő partnereket, és megvalósította őket.

Külföldről hazahozott jó példák itthon

Éppen egy ilyen, a „Bye Bye Plastic Bags” címmel útjára bocsátott mozgalom itthoni adaptálásán dolgozik, amelyet egy 10 és egy 12 éves Bali kislány, Melati és Isabel indított el egy Nelson Mandela, Lady Diana és Mahatma Gandhi tevékenységéről szóló iskolai órától inspirálódva. Hazatértek, és elkezdtek azon dolgozni, hogy Bali ne fulladjon bele a szemétbe – erről a problémáról számos cikket, tanulmányt olvashatunk manapság. 2013-ban belefogtak a megvalósításba, és ma már egy nemzetközi összefogás alakult ki az ötletükre épülve. Kriszta most azon munkálkodik, hogy Magyarországon is elinduljon ez a projekt. Gerendai Károly üzletembert, kultúraszervezőt, a Sziget Fesztivál alapítóját, a Sziget Kft. ügyvezetőjét hívta partnerül.

Zöld vállalkozás, rászorulók támogatása – az MVÜK tagvállalatai is aktívak

A résztvevő hölgyek is számos, a társadalmi felelősségvállalás területén értékteremtő tevékenységben vesznek részt, vagy akár kezdeményezik, vezetik azokat, és ezt büszkén osztották meg az eseményen. Kézről kézre járt a mikrofon. Öröm volt látni, hallani, hogy mennyi jót tesznek az MVÜK közösségének vállalatai és vezetőik. Szó esett „zöld vállalkozásról”, ahol minden energiaforrás természetbarát; van olyan cég a tagjaink között, aki szoftvert ajándékozott rászoruló szervezeteknek; vagy egy másik vállalkozás fogyatékkal élő embertársaink mindennapi életét könnyítik meg a támogatásával.

Ott ült az asztaloknál Felkai Márta, a Csodalámpa Alapítvány kommunikációs vezetője, Adriányi Kincső a United Way Magyarország operatív vezetője, és Molnár Andrea, az Ovisport Alapítvány ötletgazdája és vezetője is.

Szó esett a United Way Magyarország ReadIt kampányáról, amelyben Bombera Kriszta szintén aktív szerepet vállalt a Chainsmokers DJ duóval egyetemben, és amelynek célja, hogy javítsa az eredményt, amelyet a PISA felmérések mutattak meg: ma Magyarországon minden ötödik gyermek funkcionális analfabéta. Ők nem értik, amit olvasnak, vagy olvasási és szövegértési nehézségekkel küzdenek. Nem tanulnak meg időben értőn olvasni, nagyobb eséllyel hagyják abba általános vagy középiskolai tanulmányaikat és munkavállalási lehetőségeik is korlátozottak lesznek. Nem csoda, hogy Kriszta az első hívó szóra csatlakozott a ReadIthez, hiszen az értő olvasás tehát a továbbtanulás, a kommunikáció és egyáltalán a társadalomban való eligazodás alapvető feltétele.

Hallottunk arról is Mártától, hogy a Csodalámpa Alapítvány célja évente 260-280 életveszélyesen beteg 3 és 18 év közötti, Magyarországon gyógykezelt gyermek kívánságának teljesítése. így, fáradságos munkájuk eredményeként a megszervezett élményeken keresztül óriási plusz értéket adnak az olyan alapítványok tevékenységéhez, mint például az Őrzők, amely egy konkrét intézményhez kötődik: 28 éve dolgozik a Tűzoltó utcai Gyermekklinika fejlesztésén, az itt kezelt súlyosan beteg, daganatos és leukémiás gyermekek gyógyulási feltételeinek és kórházi körülményeinek javításán orvosi műszerek vásárlásával, a szülők folyamatos kórház közeli tartózkodásának támogatásával, a beteg gyermekek rehabilitációjának segítésével.

Az OviSport Alapítványon keresztül Andrea és csapata pedig támogatást nyújt az óvodás korú gyermekek mozgásához, képességeinek fejlesztéséhez, sportolásához, az utánpótlás neveléshez. Céljuk, hogy a gyermekek a szabadidejüket a szabadban, aktív mozgással töltsék el. Ennek jelentős szerepe van az egészségmegőrzésben, valamint az egyértelműen a mozgáshiányból fakadó betegségek megelőzésében. 3-6 éves korban a szakszerű mozgáskultúra- fejlesztés nagymértékben elősegíti a gyermekek fizikai és szellemi képességének fejlődését, serkenti a tanulási folyamatokat, nagyobb lesz a koncentráló képességük, jobb eredményeket érhetnek el az óvodákban, iskolákban.

Csupa-csupa építő, jobbító alapítvány. Nemes célokkal, etikus és transzparens működéssel, mérhető eredményekkel. De mit tehetünk azokkal a non-profit szervezetekkel, akik nem teljesen az elfogadható normák szerint működnek? Hogy szűrhetjük ki őket?

Mit figyeljünk, amikor együttműködést indítunk egy non-profit szervezettel?

Kriszta hangsúlyozta annak fontosságát, hogy a profitorientált szervezetek támogassák a társadalmi hatással bíró célokat zászlajukra tűző szervezetek munkáját. Azonban amikor a támogatott területről, szervezetről döntünk lényeges a tudatos felmérés, és bizonyos tényezők megfontolása. Ilyen például a szervezetek átláthatósága, megbízhatósága: vajon visszajeleznek-e arról, hogy mire fordították az adományokat; vajon jól látható-e a tevékenységük nyomán keletkező társadalmi hatás; elérhető-e a non-profit szervezet; hosszú távon gondolkozik-e; van-e helyi hatása annak, amit tesz; mit és hogyan szervez, hogyan érzékenyíti a társadalmat egy-egy problémás téma, terület iránt; hogy és milyen hatékonysággal mutat példát arra, hogy milyen gondok várnak megoldásra még.

Mit tesz az MVÜK?

Skultéti Ilona, az MVÜK üzletfejlesztő szakembere elmesélte, hogy a szervezet miért foglalkozik intenzíven a társadalmi felelősségvállalás témájával, és miért kezdeményeztek együttműködést a fenti szervezeteken kívül a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) szervezettel, az SOS Gyermekfalvakkal, és a Református Szeretetszolgálattal is.

Alapvető, hogy tisztában legyünk azzal, hogy tevékenységünkkel kétségkívül hatunk a társadalomra, a gazdaságra. Elsősorban minden gazdálkodó szervezet dönt dolgozóinak munkakörülményeiről, ezt a döntést felelősen kell meghozni. Mindennapi tevékenységünkkel, termékeink, szolgáltatásaik minőségével pedig számtalan módon befolyásoljuk környezetünket. Egy vállalat értékrendszere, a vezetés társadalmi érzékenysége, kultúrája példát mutathat, és alakíthatja az emberek gondolkodásmódját.

Mi több, ha még egy lépést teszünk előre, akkor párbeszédet indíthatunk olyan fontos témákról, amelyek akár egész közösségek javára válhatnak. Továbbá, szakmai tevékenységünk, szakértelmünk pro bono felajánlásával könnyedén segíthetjük rászoruló társadalmi csoportok, szervezetek életét.

A jó hangulatú beszélgetés végén együtt mondtuk ki: „Mi olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy tehetünk a világ és a benne élők sorsának jobbításáért. Tegyük is meg!”

Amennyiben Ön is a női vezetők táborát gazdagítja, cégének éves forgalma meghaladja a 100 millió forintot, és még nem csatlakozott hozzánk, várjuk Női Klubunkba, és koedukált üzleti rendezvényeinkre is.

Jöjjön el következő Női Klubunkra május 14-én. Ezúttal a mesterséges intelligencia lesz a témánk. Vendégünk, Szertics Gergely az AI Partners alapítója, a Mesterséges Intelligencia Koalíció (MI Koalíció) szakmai vezetője, az MI üzleti alkalmazásának oktatója a Frankfurt School of Finance and Management, a Kürt Akadémia mesterséges intelligenciával foglalkozó szakértője egy olyan világba kalauzol majd minket, amit nem ismerni ma már nem opció.

Legyen részese egy kötetlen találkozónak, ahol nemcsak a női vezetőket is érintő témákról beszélgetünk, hanem új üzleti kapcsolatokat is építhet!

Kérjük, érdeklődjön, regisztráljon itt: mvuk.hu/kapcsolat

REGISZTRÁCIÓ
Kérjük, jelezze érdeklődési szándékát az alábbi űrlap kitöltésével!
*
*
*
*
Elolvastam és megértettem az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltakat
 Adatait harmadik félnek soha nem szolgáltatjuk ki!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező.
*
*
*