Egy perc az aktív figyelem – hogy legyünk így emlékezetes előadók?

Egy perc az aktív figyelem – hogy legyünk így emlékezetes előadók?

844 617 Mészáros György

A jól megtervezett, pontosan célzott és meggyőzően elmondott előadásnak ereje van, világ- és embert formáló hatása.

Sokan megtapasztaltuk már, hogy milyen inspirációs erő rejlik egy jó beszédben, egy karizmatikus egyéniségben, egy hiteles előadásban, egy meggyőző prezentációban. Hatalmas értéket képviselhetnek ezek egy szervezet számára, motivációs értékkel bírnak mind az előadó, mind pedig a hallgatóság magán- vagy szakmai életében, életre szóló, maradandó, és pozitív változásokat hozhatnak.

10. Női Klubunkon Györffy Kinga, retorikai és storytelling tanácsadó, fejlesztő-felkészítő tréner, egyetemi oktató interaktív workshopja betekintést adott a magával ragadó, minőségi előadás – legyen az egy néhány perces bemutatkozó, egy prezentáció, vagy akár egy beszéd – titkaiba, felkeltette a kíváncsiságunkat: vajon hogyan válhatunk figyelmet megragadó és lebilincselő előadóvá.

Ha nem erre születtünk, mit tegyünk?

Van, aki erre születik, de vannak technikák, amelyek elsajátításával jó eséllyel fejleszthetjük az előadói készségünket.

Az üzleti életben már felfedezték, hogy egy-egy felsővezető esetében egy vállalat bevételi számai, eredményei múlhatnak egy-egy előadás, tárgyalás sikerén és azon, hogy hogy kelti fel az adott vezető az érdeklődést, és hogy tartja fent a figyelmet a beszéde alatt.

Kinga mesélt azokról a pszichológiai kutatásokról – a Mackworth-féle óratesztekről -, amelyek bizonyítják, hogy a motivált hallgatók részéről jelentős erőfeszítést nem igénylő, aktív figyelem az elmúlt évtizedekben drámai mértékben lerövidült.

Az 1970-es években még 30 perc volt, a ’90-es évekre 18 percre csökkent. A legfrissebb, egyetemisták körében zajló tesztek eredményei azt mutatják, hogy ez az időintervallum mára már jó esetben is maximum 1 perc. Tehát körülbelül 60 másodperc az az idő, amíg az érdeklődő hallgatók különösebb erőlködés nélkül képesek magas szintű figyelmi teljesítményt elérni. Ez azt jelenti, hogy az előadóknak ennyi időnként kell újra és újra valami olyat mondani, mutatni, vagy tenni, amivel aktiválják a hallgatóság figyelmét. A radikális csökkenés oka az az ingeráradat, amely az információs szupersztrádán ömlik felénk nap, mint nap, sőt percről percre.

Néhány a módszerek közül

A jó hír, hogy biológiai és pszichológiai alapokon nyugvó retorikai módszerekkel a hallgatóság figyelme újra és újra aktiválható. Ezeknek a módszereknek három típusáról mesélt Kinga: a nyelvi-retorikai eszközökről, amikor például tények, adatok közléséről történetmesélésre vált az előadó; aztán a tárgyi-technikai eszközökről, amikor diáról flipchartra térünk át, vagy valamilyen eszköz felmutatásával erősítjük az üzenetünket; a harmadik csoport pedig a nem verbális eszközök, amikor beszédről csendre váltunk, retorikai kifejezéssel élve taktikai szünetet tartunk vagy olyan ikonikus gesztusokat használunk, amelyek egyediek, alátámasztják mondanivalónkat és megragadják a hallgatóság figyelmét.

Értelem és érzelem

Ha az a célunk, hogy az elhangzott információk, érvek a hosszú távú memóriába is bevésődjenek, alapvető, hogy a hallgatók érzelmeire is hatnunk kell. Ennek kiváló eszköze a történetmesélés, ami az érvekkel ellentétben – amelyek ellenérveket váltanak ki a másikból – kapcsolatot teremt a beszélő és a hallgatóság között. Kinga említette Jerome Bruner kognitív pszichológiai vizsgálatait, amelyek szerint a történetbe ágyazott tényeket hússzor nagyobb valószínűséggel jegyzi meg a hallgatóság, mint azokat, amelyek önmagukban hangzanak el.

Az igazán magával ragadó előadók a fontos tényeket érzelmileg-hangulatilag erős kifejezésekkel kapcsolják össze, amik a későbbiekben úgynevezett vakuemlékekként működnek: felvillannak és bevilágítják a teljes szövegkörnyezetet, tehát segítségükkel könnyebb előhívni a teljes tartalmat, jobban emlékszünk mindenre, ami elhangzott.

A hitelesség mindennek az alapja

Számos eszközt említettünk már itt, ami segít minket ahhoz, hogy lebilincselő előadókká váljunk. Azonban a hitelesség talán mindennél fontosabb. Egy hiteles előadó sokkal meggyőzőbb, mint az, akin a hallgatóság érzi, látja, nem a sajátja a téma, amiről beszél. A hiteles előadók titka, hogy hisznek magunkban és abban, amiről beszélnek.

Kinga néhány éve megjelent könyve, az „Add elő magad – A magával ragadó előadás titkai” mindezt és még jóval több érdekes módszert, esettanulmányt is magában foglal. A klubrendezvény alatt a résztvevőket bevonó játékokkal is demonstrálta Kinga egy-egy módszer hatásosságát, hatékonyságát. A játékok alatt pontokat gyűjthettünk és a legtöbbet elérő klubtagunk hazavihette a könyv egy dedikált példányát.

A 10. Női Klub

Megünnepeltük azt is, hogy tizedszerre gyűlt össze  Női Klubunk tagsága. Gyönyörű és ínycsiklandó gyümölcskosarak csemegézése közben zajlott a beszélgetés. Nemcsak rengeteg érdekes információval, de sok-sok vitaminnal is gazdagodtak a résztvevők, és természetesen a szokásos kapcsolatépítő kerekasztal beszélgetések sem maradtak el.

 

Amennyiben Ön is a női vezetők táborát gazdagítja, cégének éves forgalma meghaladja a 100 millió forintot, és még nem csatlakozott hozzánk, várjuk Női Klubunkba, és koedukált üzleti rendezvényeinkre is.

Jöjjön el következő ilyen eseményünkre július 16-án. Ezúttal a közösségi média világáról beszélünk majd, arról, hogy miért és hogyan érdemes megjelennünk ezeken a felületeken.

Legyen részese egy kötetlen találkozónak, ahol nemcsak a női vezetőket is érintő témákról beszélgetünk, hanem új üzleti kapcsolatokat is építhet!

Kérjük, érdeklődjön, regisztráljon itt: mvuk.hu/kapcsolat

REGISZTRÁCIÓ
Kérjük, jelezze érdeklődési szándékát az alábbi űrlap kitöltésével!
*
*
*
*
Elolvastam és megértettem az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltakat
 Adatait harmadik félnek soha nem szolgáltatjuk ki!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező.
*
*
*