Üzleti kapcsolatépítés – Mikor érdemes elkezdeni?

Üzleti kapcsolatépítés – Mikor érdemes elkezdeni?

1005 664 Mészáros György

A pénztőkéhez képest a kapcsolati tőkének van egy igen kellemetlen tulajdonsága: nem elsősorban a mennyisége, hanem a minősége (a kapcsolatok mélysége, erőssége) számít. Márpedig a pénztőke sem egyik napról a másikra halmozódik fel olyan szintre, hogy kellő hátteret nyújtson – a kapcsolati tőkére pedig hatványozottan érvényes a folyamatos építkezés igénye.

Sok fiatal vezetőt látok, akik kizárólag a jelenre, a pillanatnyi karrierjükre, rövidtávú benefitekre koncentrálnak. Meg sem fordul a fejükben, hogy hosszú távra építkezzenek, nem tulajdonítanak annak fontosságot, hogy minél több vezetőt ismerjenek meg, minél több iparágból. De ha jobban belegondolunk, ez valahol akár érthető is, hiszen a problémáik is a jelenben léteznek, ráadásul messze még a karrierjük vége…

Tényleg nem létkérdés fiatal korban a kapcsolatépítés?

Egy fiatal, dinamikus vezető az alkalmazotti világban szorgalmas munka révén meg fogja találni a helyét akkor is, ha nem rendelkezik széles kapcsolati tőkével. Azonban egy nyilvánvaló dologról ne feledkezzünk meg: aki fiatalon felfogja a kapcsolati tőke fontosságát, és tesz is annak felhalmozásáért, azt fogja tapasztalni, hogy 10 év után elképesztően hatékony kapcsolati rendszere lesz, és bármivel képes lesz megbirkózni.

Folyamatosan érdekesebbnél érdekesebb projektek találják meg, és rengeteg lehetőség jön majd vele szembe. Ez egyszerű matematika, a nagy számok törvénye: ha egy 50 fős kapcsolati körből 3-4 évente adódik egy érdekes lehetőség, akkor egy 500 fősből 10-szer annyi fog jönni ugyanennyi idő alatt.

De mi a helyzet a 45-50 éves korosztállyal?

Ó, hol van az még – ki tudja, mi lesz 5-10 év múlva? – szokták mondogatni 40 éves vezetők. Nos, ez lesz:

A kapcsolati tőkével nem rendelkező, 50 év körüli felsővezető egy nap arra ébred, hogy behívja a vezérigazgató. „Hát Bélám, van egy rossz hírem. Tudom, hogy 15 éve dolgozunk együtt, de a tulajdonosi kör több dinamikát, megújulást akar látni, így ebbe a pozícióba egy 38 éves, Németországból most hazaérkezett vezetőt szeretnének tenni. Remélem, nincs harag, nem volt más választásom.”

Béla dühös, hiszen 10 éve kereskedelmi igazgató, és jól végezte a munkáját. Kétségbe viszont nem esik, hiszen még csak 50 éves, fiatal, így arra gondol, az ő szakmai tapasztalata úgyis kelleni fog sok helyen. Ebben teljesen igaza van. Tényleg szükség van rá, nagyon is.

Azonban Bélán kívül van még 25 hasonlóan kvalifikált jelentkező ugyanarra az állásra, hiszen az elmúlt 10 évben Magyarországon hatalmas mértékben zsugorodott a vezetői pozíciók száma. Béla lehet akármilyen jó, tény, hogy a felsővezetők 50 éves koruk felett átlagosan 1,5 év alatt találnak munkát, és azt is nehezen.

Ebben az átlagban benne van, hogy akad, aki 1 hónap alatt talál hozzá illő állást, de sokan 3 év alatt sem. Ezért sokkal alacsonyabb szinten kénytelenek folytatni karrierjüket, és 60-65 éves korukig folyamatosan csúsznak lefelé, bármilyen jó szakemberek.

1 hónap vs. 3 év vezetői álláskeresés – mi különbözteti meg a két szituációt?

Minden más paraméter azonos, tehát egyetlen dolog lehet a különbség: a működő, használható kapcsolati tőke – az a faktor, ami lehetőségeket teremt és szerencsét hoz.

Konkrétan élet-halál és egzisztencia kérdése, hogy van-e működő, üzleti kapcsolati tőkénk 50 éves korunkra. Sajnos a saját szememmel láttam cégeket és vezetőiket évek alatt lecsúszni, mert nem tudtak kitörni a berögzült rutinokból, az önmaguknak állított csapdákból.

Ha túl akarod élni az üzleti világot, ne vacakolj, hanem kezdd el építeni kapcsolati tőkédet! Fiatalon még legyinthetsz, de idősebb korban az egzisztenciáddal, a családod jövőjével játszol, ha csak rövidtávon tudod értelmezni az üzleti kapcsolatokat, és nem úgy tekintesz rájuk, mint egy hosszú távú befektetésre, vagy mint egy olyan hálóra, amely óv a viszontagságoktól.

Mészáros György

MVÜK

REGISZTRÁCIÓ
Kérjük, jelezze érdeklődési szándékát az alábbi űrlap kitöltésével!
*
*
*
*
Elolvastam és megértettem az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltakat
 Adatait harmadik félnek soha nem szolgáltatjuk ki!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező.
*
*
*