Piacképes tudás, tudáséhes piac és kereskedelmi változások 2020-ban a logisztikai trendek tükrében

Piacképes tudás, tudáséhes piac és kereskedelmi változások 2020-ban a logisztikai trendek tükrében

1024 768 Mészáros György

Logisztika 4.0 és ami mögötte van. A megnövekedett vevői elvárások az ellátási lánc minden részét érintik, épp ezért utánajártunk, milyen trendek születnek az igények kielégítésére 2020-ban. A növekvő szakemberhiánnyal egyre több vállalatnak kell felvennie a harcot, és ez alól a logisztikai ágazat sem kivétel. Milyen lehetőségek kínálkoznak a szakemberhiány megoldására? Mi hozhat megoldást az automatizáció vagy a gyakorlatias edukáció? A brexit-nek vajon milyen hatásai lesznek a magyarországi export-import forgalomra? Ezeket a témákat jártuk körbe 2019. november 25-én megrendezett MVÜK Café rendezvényünkön, ezúttal új helyszínen, a Dunapark Kávéházban! A téma házigazdája ezúttal Kiss Nikoletta, a Palmsped Cargo 2009 Kft. logisztikai vezetője és Csipes Péter, az STI Hungary Kft. ügyvezetője volt, míg a moderátor szerepét Tóth Gábor, az MVÜK üzletfejlesztési specialistája látta el.

A logisztikai iparágat éppen úgy elérte a digitalizáció, mint minden más szektort. Ugyanakkor hatalmas szakadék figyelhető meg e tekintetben akár a kis és nagy cégeket, logisztikai fuvarozókat tekintve, akár szélesebb spektrumban vizsgálódva, összehasonlítva a hazai és nemzetközi helyzetet. Míg a logisztikai óriások jó ideje részben vagy akár teljes egészében digitalizáltan működnek, és folyamatosan invesztálnak a további fejlődésbe, addig a hazai kisvállalatoknál van olyan cég, ahol adott esetben még mindig faxon történik a megrendelés. Szerencsére azért az e-mail térhódítása a logisztika területén is megfigyelhető, de a hazai vállalatoknak az applikációk, digitális megoldások, e-CRM, robot és drón technológiák használatának tekintetében még bőven van hova fejlődnie mind a logisztika, mind a raktározás területén. Különösen fontos a digitális átalakítás a Magyarországi cégeknek. Nem csupán azért mert a digitalizációnak hatalmas szerepe van abban, hogy egy vállalat hosszú távon is fenn tudjon maradni, de azért is, mert sok esetben kiváltható általa az emberi munkaerő. Hazánkban sajnos egész ágazatok – így a logisztika is – folyamatosan szembesül és küzd az egyre fokozódó munkaerőhiánnyal. Különös igaz ez a képzett, szakmai munkaerő tekintetében, amely nem csupán a munka elvégzéséhez, de az automatizált, digitalizált folyamatok irányításához is nélkülözhetetlen.

A közúti fuvarozás még mindig a legnagyobb volumenű ágazata a logisztikának, a szomszédos német nyelvterületeken – Németország, Svájc, Ausztria – azonban tíz cégből nyolc már érzékeli a gazdasági lelassulást. Különösen igaz ez az autóiparra, amely igen nehéz helyzetben van, valamint a vegyiparra, és az olajiparra. És bár itthon ez a visszaesés még kevésbé van jelen, tapasztalatok alapján, némi időbeli eltolódást követően a kinti trendek lassacskán hazánkba is begyűrűznek majd. Ugyan ez prognosztizálható a brexit kapcsán is. Szinte biztos, hogy lesz hatása az exportra és az importra egyaránt, de ez a hatás talán csak egy erős fél év múlva várható. Mindemellett 2020-ra a szakértők inkább stagnálást, mint visszaesést jósolnak a hazai piacokon.

Összességében megállapíthatjuk, hogy a digitalizáció, a robot és drón technológiák bevezetése és használata hosszú távon elkerülhetetlen a logisztika területén is. Az automatizáció hatására növelhető a termelékenység, fokozható a költséghatékonyság, javíthatóak a folyamatok és azok minősége. És bár ez a jövő, ahhoz azonban még sokat kell várnunk, hogy ezek a technológiák emberi erő nélkül oldják meg akár a logisztikai, akár a szállítmányozási feladatokat.

REGISZTRÁCIÓ
Kérjük, jelezze érdeklődési szándékát az alábbi űrlap kitöltésével!
*
*
*
*
Elolvastam és megértettem az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltakat
 Adatait harmadik félnek soha nem szolgáltatjuk ki!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező.
*
*
*