Az egymásra
és a világra nyitott
vezetők közössége.

Nincs egy jó megoldás – de sok elég jó megoldás viszont igen! 

Hogy milyen helyzetben milyen mobilitási eszköz a legmegfelelőbb számos tényezőtől függ. Technológiák, megoldások, szolgáltatók már rendelkezésre állnak, hogy segítség a zöld megoldás felé a cégeket, vállalatvezetőket és munkatársaikat. Ugyanakkor ehhez nyitottság, párbeszéd, információ, együttműködés, és egy csipetnyi kíváncsiság is kellhet. S ha ügyesen csináljuk egy vállalat karbonlábnyomán is javíthatunk, ami most sok cég számára kihívást jelenthet.  

Március 7-én a budaörsi Reálszisztéma tárgyalójában, a Lexus autószalon első emeltén érzelemdús és izgalmas beszélgetésre került sor a zöld mobilitás megoldások témakörében. A rendezvényen a mikromobilitás, autóhasználat, közösségi mobilitás és fenntarthatóság szakértői osztották meg gondolataikat, az MVÜK tagvállalatainak vállalatvezetői pedig tapasztalatukat annak érdekében, hogy feltárjuk a zöld mobilitás hazai akadályozóinak és előmozdítóinak jelentős szereplőit. Az őszinte hangulat, a játékos megoldások és tesztelés segítette a gyakorlatorientált megközelítés fenntartását. Az eseményről készült rövid videós összefoglalónkat itt lehet megtekinteni.

 
Technológia vs. Szokások – Mi Akadályozza a Fenntartható Mobilitást?

Az esemény nyitó előadását Kárpáti András, a Jövő Mobilitás Szövetség elnöke tartotta. Rámutatott, hogy a fenntartható mobilitás, például a mikromobilitás vagy az elektrifikáció terjedésének technológiai feltételei már rég adottak, de a megszokások, a fejünkben lévő rögzülések, a hiedelmek, félelmek jelentik az igazi akadályt.

Felvetése szerint a mobilitás jövője a folyamatos mozgásra, élményre és tapasztalásra épül. Mint egy élő szövet, ahol minden mozog és egymásra hatással van, úgy mozgunk majd együtt és egymás mellett legyen szó üzleti útról, szállítmányozásról, munkába járásról. Nemcsak a célpont, hanem maga az utazás folyamata is lehet élmény. A mikromobilitás napi 1-2 órát is megspórolhat a felhasználóknak, ami kulcsfontosságú a hatékonyság szempontjából.

Kiemelte, hogy sokszor felnagyítjuk a „hatótáv-parát”, amely percepció alapú, és már nem igaz a városi közlekedésben. Közlekedési trendeket is ismertetett, mint például, hogy Pest megyében alig 10 év alatt, több mint 30%-kal nőtt az autóhasználat, és van olyan budapesti kerület, ahol több parkolási engedély van kiadva, mint parkolóhely, ami jól érzékelteti milyen égető problémák vannak már jelen napjainkban is. 

A prezentáció letölthető ide kattintva.

 
Autóipari Stratégiák és Kombinálhatóság

Bidnay Csaba, a Reálszisztéma Autó flotta üzletágvezetője a Toyota fenntarthatósági stratégiáját ismertette és betekintést adott az autóhasználati szokások és céges flotta döntési szempontjainak labirintusába. Amíg számos márka leteszi a voksát egy technológia mellett, addig a Toyota, amely a Prius-szal mérföldkő volt az autóipar progresszív előretekintésében, a többlábon állásban hisz. Szerinte minden technológiának van és lesz helye a jövő mobilitás portfóliójában, s a plug-in hibrid vagy akár hidrogénmeghajtás fejlesztés rendkívül sok élet- és munkahelyzetben jelent jó megoldást a tisztán elektromos hajtású járművek mellett.

Hangsúlyozta, hogy a közlekedési megoldásokat portfólióban kell vizsgálni, hiszen nem mindenkinek és nem minden helyzetben ugyanaz a közlekedési forma a legjobb. A választást az egyéni igények és körülmények döntik el, ezért a kombinálhatóság a kulcs a jövő fenntartható mobilitásához.

 

GreenGo Kártyajáték – Szokások és Döntések

Az előadások után a résztvevők a GreenGo kártyajátékkal interaktívan kereshettek és elemezhettek mobilitási megoldásokat valós céges helyzetekre. Különböző szcenáriókat vizsgáltak meg, mint például:

  • Egy rendezvényre nagyméretű eszközöket kell szállítani, de nincs megfelelő méretű saját jármú a szállításra,
  • Egy munkatárs postai ügyintézéshez eseti jelleggel választ járművet,
  • Egy sokszor “dugós” városi részen kell rendszeresen ügyfelet látogatni,
  • Munkavállalók közlekedési támogatása béren kívüli juttatásként
  • Vezetői juttatás csomagban adott járművek.
  1. Hutiray Borbála, a GreenGo Car Europe Zrt. vezérigazgatója és Mega Sára, értékesítési vezető által facilitált játék során izgalmas és érzelemteli diskurzus alakult ki. A tapasztalat azt mutatta, hogy a legtöbb esetben az alapvető kérdés az, hogy az emberek ismerik-e a rendelkezésre álló lehetőségeket egyáltalán, legyen szó adókedvezményekről, támogatásokról, költségszámításokról, szokásokról, időmegtakarításról, kombinálhatóságról vagy más aspektusról. 

 

Olyan jó gyakorlatokról és személyes élményekről lehetett hallani, mint munkavállalói car sharing kreditrendszer, lízingelt autó csomagtartójában szállítható e-roller kombóról a városi közlekedéshez, irodaház vagy ipari park shuttle szolgáltatásról, autó juttatás helyett mobilitáscsomagról, car policy helyett mobilitás politikáról. A felhatalmazáson alapuló döntéshozatal és egyéni felelősségvállalás, önismeret kérdésköre is sokszor szóba jött: hiszen ismernünk kell szokásainkat, kontrollvágyunkat, bátorságunkat, kíváncsiságunkat is a legjobb megoldások helyzetfüggő megtalálásához. S egy vezetőnél kérdés, mennyi szabad teret ad munkavállalóinak, hogy ők is a helyzethez leginkább illeszkedő megoldással kísérletezhessenek. 

A GreenGo által fejlesztett kártyajáték kiváló céges szemléletformáló eszköz lehet! 

 

Közös használatú mobilitás – shared economy

Szerencsére egyre inkább terjednek a közös használatú eszközök, járművek. A városi közlekedésre kiváló megoldást jelentenek, bár szükség van egyfajta digitális felkészültségre és rugalmasságra. A közös járműhasználat kiváló lakmuszpapírja a shared economy, vagyis közös használatú gazdaságnak is, amely a tulajdonlás iránti igényt kérdőjelezi meg. Ha például egy évben pár hétre kell csak tetőcsomagtároló az autóra, miért ne osztozhatnék azon több családdal, vagy egy kertieszközön, szerszámgépen, de akár a mosógépen is. 

 

Gyakorlati Tesztelés – Tapasztalati Élmények

Az esemény végén a résztvevőknek lehetőségük volt kipróbálni a legújabb elektromos mobilitási eszközöket, köztük Lexus és Toyota modelleket, GreenGo közösségi autókat és a Park&Roll e-rollereket. A komfortzóna tágító tesztelés sok mosolyt csalt az arcokra és még csapatépítőnek is bevált. Mert a legtöbb félelmet, hiedelmet, egyszeri rossz élményt is a jó élménnyel lehet felülírni, így a megtapasztalásra alkalmat teremtő események, rendezvények, csapatépítők,  tesztelések kulcsfontosságúak lehetnek a szemlélet- és magatartásformálásban. 

 

Konklúzió

Fertetics Mandy szerint a rendezvény rávilágított arra, hogy a fenntartható mobilitás nem csak technológiai, hanem gondolkodásbeli változást is igényel. Nem csak egyéni döntés, de rendszerszintű kérdéseket is felvet. Fontos például, hogy figyeljünk egymásra, ismerjük az együttközlekedés szabályait és a másik fejével is gondolkodjunk, és együttműködést erősítsünk az utcai forgalomban a versengés helyett. Az infrastruktúra és az egyes eszközök szabályozása elengedhetetlen alap a továbblépéshez. Egyéni és közösségi felelősségvállalás, kockázatfelmérés is szükséges, hogy sokszínű közlekedés lehessen, amely minden résztvevőnek stresszmentesebb lehetőségeket kínál egyéni igényeire is válaszolva. Az egyéni akadályozók között a biztonság, kontroll, rugalmasság igénye mellett azért a kényelem és megszokás faktor erőteljesen kimagaslott. Feltűnt, hogy egy rossz élmény száz lépést visszavet, mint amennyire egy jó élmény előremozdít.

A kombinálhatóság, a rugalmasság és a tudatosság kulcsfontosságú a zöld közlekedésben. Az MVÜK Cafe eseménye, s hasonló események segíthetik a szemléletformálást és az innovatív megoldások bevezetését a mindennapi életbe, hogy mindannyiunk jólléte javulhasson.