Hol tárgyalunk, mik a trendek?

IDŐT ÉS KÖLTSÉGET KÍMÉLŐ TUD LENNI AZ ONLINE MEGBESZÉLÉS, DE MÉGISCSAK JOBB A SZEMÉLYES TALÁLKOZÁS, FŐLEG AZ ÜZLETKÖTÉSHEZ. BIZONYOS MUNKÁKAT HATÉKONYAN EL LEHET VÉGEZNI OTTHONRÓL, DE A KOMMUNIKÁCIÓ, A KÖZÖS GONDOLKODÁS VISZI ELŐRE A CÉGET, ÉS EZ JOBBAN MEGY, HA VAN KÖZÖS EBÉD-KÖZÖS KÁVÉ, KÖZÖS MEGBESZÉLÉSEK. BAKOS GÁBOR TANULMÁNYA.

Személyes interjúk és egy 163 cég által kitöltött online kérdőív segítségével próbáltuk megtudni, milyen változások várhatók a vírus után az irodahasználati és a tárgyalási szokásokban.

Egyes jóslatok szerint az irodák a jövőben inkább közösségi térként fognak működni, ahova a jórészt home office-ban dolgozó kollégák csak tréningekre, egyéb eseményekre gyűlnek össze. Ezzel kapcsolatban van olyan vélemény, miszerint mindig vannak “szelek”, ez is egy ilyen lehet, de hosszú távon nem fog beválni.

2019 decemberében mindenki arra ment, hogy minél jobban szeressen bent lenni a munkavállaló az irodában, minél tovább jól érezze ott magát, ezért legyen közös bár, csocsóasztal, egyéb ilyen terek, és a közös program, beszélgetés közben is dolgozzanak. A cégfejlesztés nem arról szólt, hogy mindenki otthon egyedül »tegyen-vegyen«, hanem arról, hogy a közös együttlétekből kreatív, jóval nagyobb teljesítmény jöjjön ki. Nem véletlenül alakult ki az elmúlt 50-60 évben a professzionális irodára való igény: A 90’- es években, a rendszerváltás után nagyon sokan lakásokban kezdtek el például könyvelőirodát, jogi irodát, egyéb vállalkozásokat. Ők egy idő után átmentek professzionális irodákba, mert egyszerűen jobban működött, hatékonyabb volt. Ennek a presztízsértéke anyagilag is visszajön, hiszen nem mindig fogadhatja az ember az ügyfelét a III. emelet 3-ban…

Összességében mind a statisztikák, mind a megkérdezettek véleménye azt vetíti előre, hogy ugyan több lesz a praktikus online megoldás, és bizonyos esetekben ez ki is fogja váltani a valódi találkozásokat, de személyes tárgyalásokra és közös eseményekre még jó darabig igény lesz, az emberi természetből adódóan.

Home office – cégvezetők és munkavállalók szemszögéből

Úgy érzékeltük, a home office-szal kapcsolatban eltérhet a cégvezetők véleménye és a munkavállalók álláspontja. A cégvezetők többnyire az irodai jelenlét mellett érvelnek, de a munkavállalók sem mindig dolgoznak szívesen otthonról. Feltételezhető, hogy ez nagyban függ – természetesen a feladatkörökön túl – a személyiségtől és az otthoni munkavégzéshez szükséges nyugodt környezet meglététől.

Erről szóló tanulmányt készített egyik MVÜK tagunk, aki a „valós személyiség kontra tanult viselkedés” alakulását mutatja be a home and office világban, a következő számunkban.

Ki, hogyan működik a vírus alatt? – vélemények, MVÜK tagoktól is

Valószínűleg sokaknál kezdődik hasonlóan egy-egy meeting: “Hallasz?” “Most?”, “Várj, kilépek, aztán belépek, hátha megjavul.”, “Én most hallak, de nagyon halkan…” Nem ritka, hogy a megbeszélés elején értékes idő megy el a műszaki problémák elhárítására, ha egyáltalán sikerül. De a technikai kérdéseken túl talán a legfontosabb, hogy lehet-e új ügyfelet találni online? Mennyire építhető ki a bizalom képernyőn keresztül? Pszichológust, cégvezetőket, üzletkötőket kérdeztünk a témáról.

A tárgyalási szokásoknál nagy kérdés, hogy mennyire tudja kiváltani bármilyen online felület a személyes találkozást. A videó-megbeszélések számos előnye mellett azért gyakran emlegetik a hátrányaikat is.

Jobban elfáradunk egy videómeeting követésétől, mintha élőben ott lennénk. Ennek az az egyik oka, hogy az online találkozókon nem érzékeljük a másik jelenlétét, a testét, az energiáját, holott az érzékszervi rendszerünk erre van kitalálva” – magyarázza Szalay Ágnes pszichológus.

“Vidéken mindenféleképpen meg fogom tartani az online találkozót, az elsőt, hogy le tudjam szűrni, komoly-e az érdeklődés. Arra tökéletes lesz, hogy egyfajta előszűrőként kivédje azokat az eseteket, amikor fölöslegesen utaznék le. Rengeteg időt spórol ezzel az ember.” Mizsei-Horga Bíborka pénzügyi tanácsadó a GRANTIS-nél.

Sokszor segítség a családoknak is, ha nem egy irodában vagy a saját életterükben keressük fel őket, hanem online, csupán egy megfelelő applikáció és webkamera segítségével. Kényelmet és plusz időt ad egy szülőnek, ha eközben a kisgyermeke ott lehet körülötte a saját környezetében, otthon, és nem egy irodában várakozik.” Bovier György a Money and More digitális értékesítési terület igazgatója.

Erős Gábor egy pécsi székhelyű, online marketinggel foglalkozó, 7 fős cég, az RG Stúdió tulajdonosa. Őket elsősorban az foglalkoztatja, hogy vajon más cégek mennyire igénylik a személyes találkozókat a jövőben, mert az ő gyakorlatukban nem újdonság a home office és az online világ; több, mint 20 éve ebben élnek. “Az, hogy a kollégák utazgassanak folyamatosan ugyanúgy ahogy én, az logisztikailag is meg költségben is rendkívül sok lett volna. És az ügyfeleink nem is igénylik. Azt igényelték meg igénylik most is, hogy évente egyszer-kétszer találkozzunk személyesen, és ilyenkor akár ők is eljönnek hozzánk, több száz kilométerre.”

“Szerintem ez az üzlet lényege. Az emberek több ezer éve úgy kötnek üzletet, hogy kezet fognak, egymás szemébe néznek, és azt mondják, hogy »megegyeztünk«”. Ingatlanfejlesztő Vezérigazgató-helyettes.

Sipos Csaba (Grantis) szavaiból az is kiderül, hogy az online oktatás ritkán oldható meg otthoni körülmények között, mert “kell például stúdióvilágítás, kell bivalyerős internet. Ha bármelyik nem valósul meg tökéletesen, akkor tönkre teheti az egészet.”

A velünk kapcsolatban lévő szállodáktól szintén úgy tudjuk, hogy „a lezárás előtti utolsó pillanatig voltak rendezvények, bár kisebbek, és kevesebb, mint normál helyzetben. Kis tárgyalókra a vírus ellenére van igény, bizonyos esetekben pedig home office helyett bérelnek nyugodt, munkára alkalmas helyet az emberek”.

Online vagy személyesen – milyen lesz a vírus utáni céges világ? (meety.hu)